דרכים מומלצות להימנע מהפתעות בלתי נעימות בתזרים המזומנים

ניהול תזרים מזומנים

בעלי עסקים קטנים רבים אינם מייחסים את החשיבות הראויה לתזרים המזומנים, ולבעיות האקוטיות שהוא עלול לגרום לעסק. עבור כל יזם, מנהל או בעל עסק אשר אינו מבין את חשיבותו העצומה של התזרים, מספיק רק להכיר את הנתונים בדבר אחוז העסקים הקטנים והבינוניים אשר קורסים עקב בעיות בתזרים.

על פי סקרים שונים מספר זה מתקרב לכדי תשעים אחוזים (!!) מכלל העסקים הקטנים אשר קורסים, כאשר גם אם המספר האמיתי נמוך יותר – עדיין מדובר באחד הגורמים המשמעותיים ביותר.

תזרים המזומנים הוא דו"ח חשוב מאד בניהול הפיננסי של העסק. זהו הכלי באמצעותו ניתן לעקוב בצורה מדויקת אחר ההוצאות וההכנסות של העסק, לתכנן תנועות אלו מבעוד מועד ולצפות זמן רב מראש בעיות שצפויות להתעורר. להלן מספר נקודות בעייתיות נפוצות הקשורות לניהול תזרים המזומנים של העסק ודרכים מומלצות להימנע מהן על מנת שלא להגיע לאותם מצבים בלתי נעימים, אשר במקרים רבים כאמור מביאים לקריסתו של העסק –

 

תשלומים מאוחרים – אם יש מצב המוכר לעצמאיים ומנהלי עסקים קטנים בישראל זהו המצב של קבלת התשלום באיחור, ובדרך כלל לא מדובר באיחור קל. בין אם מדובר בגורמים אשר משלמים "שוטף פלוס" או סתם בלקוחות אשר מתעכבים בהעברת התשלום – מצב זה נפוץ מאוד בישראל. הסכנה כאן מנקודת מבט תזרימית היא: שנבנה תזרים מזומנים ונתכנן כאילו אנו צפויים לקבל תשלומים מסוימים בזמן (כנגד הנפקת החשבונית), ובפועל נקבל את אותם תשלומים רק שבועות או חודשים מאוחר יותר.

על מנת להימנע מבעיה זו ניתן לנקוט במספר שיטות – לדרוש מקדמות לפחות על חלק מהסכומים, לעקוב באופן צמוד ושוטף אחר לקוחות המתעכבים בתשלומיהם ולשנות את ההתנהלות מולם ולקחת טווח ביטחון בתכנון התזרים (כלומר – להניח מראש כי אחוז מסוים מההכנסות צפוי להיכנס במועד מאוחר יותר), להשתמש במשהו אחר מאשר בעל העסק כדי לעשות שיחות טלפון ולבצע מהלכי גבייה.

 

תכנון מס – בעלי עסקים קטנים רבים "מופתעים" שוב ושוב כאשר מגיע סוף השנה, או כאשר עוברים כמה חודשים נוספים והעסק מחויב לשלם לרשויות המסים. זוהי בעיה שקל יחסית להימנע ממנה, למרות שבעלי עסקים רבים אינם עושים זאת – אנו יודעים מראש מתי נצטרך לשלם מסים, וניתן לדעת כמה בדיוק ניאלץ לשלם באופן שוטף על פי חישוב ההכנסות, ההוצאות וכו'. לכן, חשוב לבצע תכנון מס מקדים. ישנן תוכנות אשר מיועדות בדיוק לזה, אך מומלץ לעבוד על סוגיה זו יחד עם יועץ מס, יועץ פיננסי או רואה החשבון שלכם. תשלומי המסים אינם צריכים לגרום לבעיות בתזרים המזומנים אם מתייחסים לנושא בזמן ולא דוחים את הטיפול בו עד לרגע האחרון.

התרחבות פתאומית של העסק – בעוד כל בעל עסק שואף להרחיב את העסק שלו ולראות אותו צומח, רבים אינם מוכנים לכך שבעת צמיחה צפויה או בלתי צפויה, גם הצורך בכסף נזיל עולה מידית. זה עלול לתפוס אתכם לא מוכנים וליצור חור בתזרים המזומנים. על מנת להתמודד עם הסיכון הזה יש להשאיר מרווח מסוים לפעולה בתכנון התזרים (כלומר, במידת האפשר לשריין סכום מסוים בצד, אם על ידי מסגרת אשראי יותר גבוהה או הלוואה לא מנוצלת, אשר יוכל לשמש אותנו במידת הצורך לניצול הזדמנויות להרחבת היקף הפעילות), ולהתמקד בדרכים לייצור הכנסה נוספת.

 

עלויות סמויות – כמעט בכל עסק ישנן עלויות אשר חומקות מעינינו ומתשומת ליבנו, דוגמת ביטוחים, מסים שונים, רישיונות והיתרים, הוצאות משפטיות, אגרות, עמלות וכו'. הוצאות אלו עלולות להצטבר לאורך זמן ולגרום לעיכובים וחורים בתזרים המזומנים.

הדרך לפתור בעיה זו פשוטה יחסית – אין ברירה אלא לבצע מחקר בנושא, לדבר עם מכרים וחברים אשר מנהלים עסקים כבר כמה שנים ולנסות וללמוד מהם (וממקורות מידע נוספים) על עלויות נסתרות שבדרך כלל קשה לשים אליהן לב. את כל אלו יש להכניס לתוך התקציב של העסק על מנת שהן יהפכו להיות עלויות מוכרות בהן אנו מתחשבים גם בתזרים המזומנים.

 

האם העסק שלך רווחי? – שאלה זו אולי נשמעת טריוויאלית. הרי זוהי המטרה העיקרית של כל עסק – לייצר רווחיות. בפועל, פעמים רבות התשובה לשאלה זו אינה ברורה מאליה. עסקים רבים מתנהלים לאורך חודשים ושנים כאשר בפועל הם אינם רווחיים. ניתן לגלגל התנהלות של עסק, גם כזה שצומח ונדמה כי הוא משגשג, כאשר בפועל, בשורה התחתונה, העסק אינו רווחי ואף מפסיד. בעלי עסקים רבים כאלו מביטים ברווח המיידי שהעסק מייצר, במקום המחסור ברווחיות לאורך זמן, ובטוחים כי תזרים המזומנים שלהם איתן ויציב מפני שקיים רווח קצר טווח. בשלב מסוים כמובן שהמצב מתהפך ובעיית הרווחיות מחלחלת גם לתזרים.

על מנת להימנע ממחסור ברווחיות יש להיות עם האצבע על הדופק – לבחון כל הזמן את רווחיות העסק בפרקי זמן שונים ולנסות כל הזמן להגדיל את הרווחיות (למשל, על ידי ייקור המוצר שאתם מוכרים, הוספה של שירותים ו/או מוצרים חדשים, כניסה לתחומים חדשים וכו').

 

דברים שאיננו יכולים לצפות – כל מנהל עסק ריאליסט, עם הרגליים על הקרקע והראש על הכתפיים, אמור להכיר בכך שהדבר הוודאי היחידי בניהול עסק (כמו גם בחיים עצמם…) הוא כי תמיד יקרו דברים בלתי צפויים. בהקשר של ניהול העסק אלו יכולים להיות מיליון ואחד דברים שונים – ציוד שמתקלקל, תלונה מלקוח שמאלצת אתכם לבצע פעולות יקרות ובלתי צפויות, שינויים בלתי צפויים בשוק בו אתם פועלים, עלייה פתאומית ברמת התחרות, שינוי במיסוי או בתקנות מסוימות המשפיעות על העסק שלכם וכו'. הרשימה יכולה להימשך לנצח.

במקום לנסות ולהימנע מהבלתי צפוי, כדאי לקבל ולהשלים עם המאפיין הזה של המציאות העסקית, ולנסות להיערך אליו בהתאם. זאת ניתן לעשות, למשל, על ידי פעולות מניעה מתוכננות היטב – התחברו למספרים של העסק ולתזרים המזומנים של החודש האחרון למשל, לאחר שהתחברתם למספרים, תכננו תזרים מזומנים לטווח של כמה חודשים וצרו קרן חירום מסוימת אשר תיועד ספציפית להתמודדות עם מצבים בלתי צפויים המצריכים מכם הוצאה מידית, עשו ככל יכולתכם על מנת לשמור על קשרים טובים עם לקוחות וספקים כך שתהיה גמישות מסוימת ביחסית ביניכם שתסייע לכם במקרים בהם תזדקקו לה וכד'.

 

לסיכום, את תזרים המזומנים של העסק שלכם עלולים לסכן מצבים רבים ושונים, אשר נפוצים ביותר בעולם העסקים הקטנים והבינוניים. גם בעיות אחרות אשר לכאורה אינן קשורות ישירות לתזרים עלולות להשפיע עליו בשלב מסוים, ולהציב את העסק שלכם בסכנה ממשית. על מנת לצמצם למינימום האפשרי את הסיכויים לפגיעה בתזרים העסק יש להיערך מראש לכמה שיותר מהמצבים הללו.

 

לתאום פגישת ייעוץ פיננסי התקשרו אלינו לטלפון 052-3699478 או צרו עמנו קשר כאן

< לפוסטים נוספים
X
אקסל במתנה

תזרים המזומנים משיטת רותם זילברמן להורדה ללא תשלום

לחץ כאן להורדה