רו"ח רותם זילברמן בשיעור חשוב על פיתוח עסקי

פיתוח עסקי

חלק גדול מבעלי העסקים טועים ולא מבינים שיש הבדל גדול מאוד בין להיות מנהל טוב לבין להיות פרוייקטור טוב.
כמובן שההבדל בא לביטוי גם ביתרה בחשבון הבנק.
מה הכוונה?

מנהל טוב זה אחד שמתכנן לפני שהוא עושה. במהלך הביצוע הוא דואג שיהיה איסוף נתונים ולאחר מכן הוא דואג שיהיה ניתוח של הנתונים ורק על סמך תוצאות ניתוח הנתונים הוא מקבל החלטות.
לעומתו, פרוייקטור טוב, רץ קדימה וכמה שיותר מהר.

לצפייה לחצו על הסרטון

הוא איש ביצוע מאוד מאוד טוב, אבל אין לו זמן להתעסק בזוטות שקשורות לאיסוף נתונים וניתוח התוצאות. ברגע שהוא סיים משהו, הוא מיד רץ לדבר הבא.
יהיה לו קשה מאוד להחזיק עובדים מרוצים לידו ולייצר מנגנון שיווקי וניהולי, כיוון שהוא לא מוכן להשקיע בהם את הזמן ואת הכסף שהם צריכים.
למנהל טוב, יש סיכוי טוב יותר לייצר עסק בריא ורווחי לאורך זמן.
כמובן שזה יתבטא גם בשורה התחתונה בחשבון הבנק.
לפרוייקטור טוב, יהיו בעסק הרבה עליות וירידות. רוב הזמן הוא יהיה בלחץ תזרימי וחשבון הבנק שלו יראה על מינוס.

אתם בטח שואלים את עצמכם אם אפשר להיות גם מנהל טוב וגם פרוייקטור טוב.
אז התשובה היא כן. אבל ברוב המקרים זה לא בא ביחד.
בניגוד למה שחושבים, מנהל טוב הוא לא בהכרח פרוייקטור טוב, ופרוייקטור טוב, במקרים רבים, לא יהיה מנהל טוב.
חלק גדול מבעלי העסקים הקטנים בטוחים שהם מנהלים טובים, אבל בעצם הם פרוייקטורים טובים. ויכולים להיות אפילו אנשי מקצוע טובים מאוד, או שיש להם מוצרים טובים מאוד בעסק אבל כמנהלים הם מצטיינים קצת פחות.
לכל סוג של בעל עסק יש יתרונות וחסרונות אבל בסופו של דבר, רוב הסיכויים שלפרוייקטור לא יהיה עסק בריא וצומח לאורך זמן. למנהל הטוב דווקא כן יהיה עסק כזה.

הבשורות הטובות הן שיכולות הניהול נרכשות ועל ידי אימון ועבודה ניתן לסגל אותן לעצמנו.
הבשורות הרעות הן, שעד שלא זיהית מה אתה באמת – לא תוכל לשנות.

רוצים דוגמא קטנה?
בואו נראה איך מנהל טוב קולט עובד חדש.
קודם כל הוא צריך להגדיר לעצמו מה הוא רוצה שיהיה בעובד מבחינת רמה מקצועית ותכונות. לאחר מכן הוא ייצא לגיוס העובד וישקיע בזה את הזמן והכסף שצריך.
למשל, בעסקים קטנים שיש בהם מעט עובדים, כל עובד מאוד קריטי, ולכן שווה לפעמים להשתמש בחברות כוח אדם ולשלם להן עבור גיוס העובד. הוא לא יאבד תקווה וסבלנות גם כשיהיה לו עובד שאינו עונה על הציפיות. הוא לא יגיד לעצמו "עזור אותי מעובדים, עדיף כבר שאני אעשה את העבודה". בגלל שהוא פינה זמן והשקיע בטיפוח של העובד ובקליטה שלו יהיה לו ברור אם הוא טעה בבחירת העובד ואז הוא יחליף אותו באופן מידי. הוא לא יתייאש עד שימצא את העובד שמתאים לו בדיוק.

איך לעומתו הפרוייקטור קולט עובד חדש?
הפרוייקטור יתייאש מהר מאוד כמעט מכל עובד כיוון שהוא לא מבין את הערך הגדול שיש לעובד, ברוב המקרים הוא לא ישקיע בו את הזמן הדורש ולא ייתן לו את תשומת הלב הראויה.
לכן במקרים רבים, כשהוא מאוכזב מהעובד ומפטר אותו, הוא לא יודע בוודאות מה הייתה הבעיה עם העובד, למשל האם העובד לא הצליח כיוון שהוא לא טוב או כיוון שהפרוייקטור לא היה פנוי לענות לעובד על שאלות ולעשות לו חפיפה כמו שצריך.
מהר מאוד הוא ייפול לתלונות המוכרות של "אי אפשר למצוא עובדים טובים", "אף אחד לא מתקתק את העניינים כמוני" ורק "אני ואני ואני"… הוא ישכנע את עצמו להישאר לבד, יעמיס על עצמו עוד ועוד ויעבוד קשה מאוד, ימשיך להתלונן ולמנוע כמעט כל אפשרות להגדיל ולבנות יסודות טובים ובריאים לעסק.

מבחינת קצב ביצוע העבודה, פרוייקטור טוב יודע לבצע פעולות ולהריץ משימות באופן מהיר, אבל בעיקר לבד. הוא גם ישקיע פחות זמן וכסף בדברים החשובים באמת, שיכולים היו לייצר לו מנגנון עסקי טוב יותר. לדוגמא, הוא יפיק אירוע גדול, יעשה שיתוף פעולה טוב, אבל ייתקע עם עסקאות ולקוחות בלי יכולת ביצוע טובה, כיוון שהוא לא דאג לגייס ולהכשיר עובדים מתאימים. הוא לא ידאג לגיוס כספים, שיאפשר לו לבצע את העסקאות בשקט פיננסי וליהנות מהרווחים. במקום זאת, הוא ייקלע לבעיית תזרים מזומנים, יעכב את התשלומים לגורמים השונים וייקלע מהר מאוד לסחרור תפעולי ופיננסי שיגזול ממנו המון זמן ואנרגיות.
אצל המנהל, קצב ביצוע הפרויקטים , יהיה איטי יחסית לפרוייקטור, אבל הוא יבנה תוך כדי תנועה את היכולת של העסק לקלוט ולבצע באופן מהיר ויסודי יותר את העסקאות הבאות עם פחות תלות בו. הרווח שלו מביצוע העסקאות בהתחלה יהיה נמוך מהרווח של הפרוייקטור, בגלל שהמנהל משקיע זמן וכסף ביצירת מנגנון לטיפול עתידי בעסקאות.

מבחינת מדידת תוצאות וקבלת החלטות, המנהל ישקיע זמן וכסף במדידת תוצאות מהעסקאות. לדוגמא, הוא יבנה תקציב צפוי לעסקה, יאסוף נתונים כמה היא עלתה לו בפועל, כמה זמן הושקע בעסקה, כדי לבחון האם העסקה הייתה כדאית והאם ניתן לשפר אותה בעתיד. אם ביצוע העסקה לקח לו לדוגמא לקח לו 20 שעות, המנהל יבדוק מה הוא עשה ומה העובדים שלו עשו, האם ניתן לעשות את זה בפחות זמן. מהבדיקות הוא יקבל מידע איכותי שייתן לו כיוון לאן כדאי לו להתקדם, איזה סוגי עסקאות להביא, איזה לקוחות יותר טובים לו.
הפרוייקטור יידע הכל אבל רק בערך, והוא יגלה שה"בערך" הזה, מאוד מאוד יקר.

מבחינת קבלת החלטות, קבלת ההחלטות של הפרוייקטור, היא בעיקר דרך תחושה וזאת מכיוון שהוא לא השקיע זמן וכסף באיסוף נתונים וניתוח שלהם. תחושה זה דבר טוב, ואנחנו כבעלי עסקים תמיד צריכים להקשיב לעצמנו, אבל זה לא מספיק. אם נסתמך רק על תחושה, זה יעלה לנו בהרבה זמן שיילך לאיבוד, כסף, עבודה קשה וכמובן סיכון גבוה יותר בעסק.
מנהל טוב, ייעזר לצורך קבל החלטות גם בתחושה שלו, אבל גם ובעיקר בנתונים עובדתיים שהוא אסף או שנאספו עבורו, יתייעץ, יקשיב ואז יקבל החלטה.

 

אז בטח אתם שואלים את עצמכם, איך מבחינים בין פרוייקטור למנהל?
אמיצים? רוצים לבדוק את עצמכם?
אז ככה…
תמדדו כמה שעות הולכות לכם בחודש על עבודות שהייתם יכולים לקנות ב30 עד 50 שקלים לשעה. כל שעה כזאת שאתם לא קונים, היא נזק להתפתחות העסק ולרווחים שלכם.
הפרוייקטור יגיד על זה "לא חבל על הכסף? אני יכול לעשות את זה בעצמי".
המנהל יגיד "תן לי לזהות עוד שעות כאלה שאני מעיף אותן ממני, כדי שאני אוכל להביא עוד עבודה ולפתח את העסק. זה שווה לי עשרות ומאות אלפי שקלים".

 

אז מה אתה? פרוייקטור או מנהל?

תשאיר את הפרטים שלך כאן, ואני והצוות שלי נחזור אליך ונעזור לך לגלות.

רותם זילברמן

 

 

< לפוסטים נוספים
X
אקסל במתנה

תזרים המזומנים משיטת רותם זילברמן להורדה ללא תשלום

לחץ כאן להורדה