הרכבת הקשה: על הנפגעים העיקריים מהעבודות על הרכבת הקלה

ירידה בהכנסות בעלי עסקים

בשבועות האחרונים, נושא העבודות על הרכבת הקלה נמצא בכותרות החדשות כמעט בכל שעה. עם כל השינויים הצפויים במרקם החיים ובהסדרי התנועה ברחבי גוש דן, בטווח הקצר והארוך כאחד, לא ניתן להתעלם מנקודה אחת: הפגיעה בבעלי העסקים הממוקמים במתווה הרכבת הקלה היא משמעותית, והיא נותנת את אותותיה כבר עכשיו, שבועות ספורים בלבד לאחר שהפרוייקט יצא לדרך באופן רשמי.

הירידה: כמחצית מהכנסות העסקים

לפני מספר ימים, הפגינו מאות בעלי עסקים וחסמו את רחוב קרליבך, בו ממוקם צומת מעריב – ה"נפגע" הראשון מעבודת הרכבת הקלה. המכנה המשותף לכל אנשי העסקים היה אחד: הם כבר חוו פגיעה משמעותית בהכנסה שלהם, או לכל הפחות סבורים שזו העתידית תהיה בלתי נמנעת. הדיווחים שלהם הם על ירידה של כ-50% בהכנסות, והציפייה שלהם היא לפיצוי משמעותי שייקח בחשבון אובדן הכנסה לתקופה של מספר שנים. הבעיה הגדולה עוד יותר היא שבקרוב צפויים להיכנס למעגל הבעייתי הזה עסקים רבים אחרים הממוקמים ברחוב קרליבך, התחנה הגדולה הבאה בלוח הזמנים של הפרוייקט.

עד עכשיו, מצטברים לא מעט סיפורים של בעלי עסקים בסביבה, אשר צופים בדאגה בכמות הלקוחות שלהם יורדת בצורה משמעותית – דווקא בתקופה שאמורה להיות פוריה בלא מעט תחומים. התמונות מהאזור מצביעות על עסקים אשר נשארים כמעט מיותמים, אפילו בשעות השיא שלהם. כמובן שגם התחזיות לגבי הפקקים הצפויים להשתרך באזור וחסימות הכבישים לא תורמים, בלשון המעטה, להגדלת מספר הלקוחות. ואגב, יש עסקים שלוקחים את האחריות לידיים שלהם ומנסים להתמודד עם המצב: אחדים מהם מבצעים, בכוחות עצמם, שירות משלוחים של מוצרי החנות עד לבית הלקוח, על אף העלויות ואובדן הזמן היקר שבכך.

מה שמאחד הרבה מאד מהעסקים האלה הוא חוסר האמונה בכך שהמדינה אכן תעניק את הפיצוי ההולם לו הם מצפים. בהתחשב בכך, הציפיות של אחדים מבעלי העסקים צנועות יותר: נקיטת פעולות שיקלו על לקוחות העסק להגיע אליו: שבילי הליכה מסודרים, ניקיון הלכלוך הנגרם מהעבודות ועוד. תקוות אחרות הן להקלה משמעותית בהיטלי הארנונה ובאגרות הרשויות המקומיות, שכך גם נחשבים לגבוהים במיוחד בערים האמורות.

ומה המדינה עושה?

על שולחן הכנסת מונחות הצעות חוק אשר אמורות להסדיר את הפיצוי לעסקים הממוקמים בתוואי של העבודות על הרכבת הקלה, אם רק יצאו לפועל. ואגב, זה ממש לא מובן מאליו: כבר כיום יש לא מעט התנגדויות לתכניות הפיצויים למיניהן, כאשר הטיעון המרכזי המשמש לכך הוא בבחינת "איפה הכסף שישמש לכך?". זאת ועוד, עד היום המדינה לא סייעה לעסקים, מה שהביא לקריסה של לא מעט עסקים בירושלים בעת בניית הרכבת הקלה, וכן כאשר נבנה המדרחוב ברחוב שינקין בתל אביב. גם הנושא של הפחתת דמי השכירות עבור הנכסים הנמצאים בסביבה, בעל חשיבות מכרעת גם כן, ממש לא ברור בנקודת הזמן הנוכחית.

ברור כי מבחינתם של בעלי העסקים, קבלת הפיצוי עשויה להיות בבחינת חבל הצלה של ממש. אבל לא כולם מחכים להתפתחויות שאולי יבואו. אפשר לראות כבר היום שבעלי עסקים רבים לא מחכים לראות אם יקבלו פיצויים וממהרים לנטוש את ה"ספינה הטובעת": מספר עסקים כבר הספיקו להיסגר, למשל בתחום המזון בו בעלי העסק לא יכולים להרשות לעצמם אפילו מספר ימים של עסקים חלשים. לפני מספר ימים שוחחתי עם חבר, עורך דין השוכר חדר במשרד בתל אביב. כאשר ביקרתי אצלו, נוכחתי לדעת שחלק גדול מהחדרים באותו מבנה כבר התפנו. לדבריו, רק הנחה בגובה של כ-50% בדמי השכירות תביא לכך שהוא יישאר באותו משרד. סביר להניח שכמוהו יש לא מעט בעלי עסקים, שמתבוננים בחשש על העבודות הנעשות סביבם ולא יודעים מה יוליד עבורם יום המחר.

 

 

 

< לפוסטים נוספים
X
אקסל במתנה

תזרים המזומנים משיטת רותם זילברמן להורדה ללא תשלום

לחץ כאן להורדה