מהן הטעויות הנפוצות שבעלי עסקים עושים כשהם קולטים עובדים, ואיך לעשות את זה נכון, ב-3 שלבים פשוטים

ליווי פיננסי

"קשה למצוא עובדים טובים", "הם לא עושים את מה שאני מצפה שהם יעשו", "הם לא טובים כמוני",

"זה יקר מדי", "הם כל הזמן רוצים העלאה בשכר", "הם ראש קטן", "הם ילמדו את העבודה ומיד יעזבו".

מכיר את המשפטים האלה?

אני שומע אותם המון מבעלי עסקים שלא מצליחים לשלב בעסק עובדים איכותיים, ומוצאים את עצמם

קורסים תחת נטל של עבודה בלתי פוסקת, עם משימות שלא מקבלות טיפול, וחוסר יכולת לפתח את העסק ולגדול. וככה הם נלכדים בתוך מערבולת של לחץ, מתח ועומס, שמחלחלת אל החיים הפרטיים שלהם, וגובה מחיר עסקי ונפשי גבוה.  למעשה, רוב העסקים שנתקעים ולא מצליחים לגדול, אלה עסקים שאין להם עובדים טובים.

 

מה באמת הבעיה

 

אז כמובן שזה לא שאין עובדים טובים בשוק, וזה לא משנה על איזה תחום מדובר.

יש כאן כמה בעיות אחרות:

 

מעסיקים לא משקיעים בעובדים את הכסף שצריך להשקיע  –

 

הרבה פעמים בעלי עסקים לוקחים עובד לא מתאים מבחינת יכולות כי הם רוצים לחסוך עלויות, אבל כמו שאני תמיד אומר – מה שזול, בסוף עולה ביוקר. עובד ב-10,000 שקל  לא יכול להביא את התפוקה של עובד ב-15,000 שקל, ומה שקורה בסופו של דבר זה שהעבודה לא מתקדמת כמו שצריך וחוזרת אל בעל העסק. ואז בעל העסק שוב תקוע עם משימות, ולא יכול להתפנות לעשות פעולות של פיתוח עסקי שיביאו לו עוד כסף לעסק כמו: ללכת לפגישות מכירה וליצור עוד לקוחות, לעשות איסוף נתונים ובקרה ולשכלל את התהליכים בעסק שיהיו יותר רווחיים, להשקיע זמן חשיבה ולקבל החלטות יותר טובות לעסק.

 

עוד דוגמא שממחישה את זה: מתוך עשרה לידים שמגיעים לעסק, עובד טוב היה סוגר נניח חמש עסקאות, במקום עובד פחות טוב שהיה סוגר רק שתיים.

הקטע, שאת הכסף שיכולנו להרוויח מזה שיהיה לנו עובד טוב בעסק אנחנו לא רואים, הוא לא מתבטא בדו"חות, ואז הרבה פעמים אנחנו מפספסים את המחיר האמתי שאנחנו משלמים על זה שלקחנו עובד זול, ואת זה צריך לקחת בחשבון.

 

מעסיקים לא משקיעים בתהליך גיוס העובדים את המחשבה שצריך להשקיע  –

 

במקרים רבים בעלי עסקים "מחפפים" בתהליך הגיוס בגלל חוסר זמן או עומס, ולא משקיעים בזה את המחשבה ותשומת הלב הנדרשת. ישנם מצבים שהם ישר פונים להמלצות מחברים קרובים או ברשתות החברתיות ולא מתפנים לשבת ולחשוב מה העסק באמת צריך. כשאני כבעל עסק לא משקיע את המחשבה הנדרשת להבין איזה סוג עובד אני צריך, ומה צריכות להיות היכולות שלו, רוב הסיכויים שאני אגייס עובד לא מתאים.

 

למשל – אני חושב שאני צריך סוכן מכירות, אבל אם הייתי בודק לעומק בעצם הייתי מגלה שמה שאני באמת צריך זו מזכירה, או מזכירה נוספת, על מנת שיתפנה לי זמן להביא עוד מכירות בעצמי.

או אם אני באמת צריך סוכן מכירות, אבל אני לא מבין לעומק מה היכולות שאני צריך מאותו סוכן, אני עלול לגייס סוכן מכירות שאין לו את הכישורים שהעסק שלי צריך כרגע, ולבזבז זמן, כסף ואנרגיה על העובד הלא מתאים.

 

 

מעסיקים משאירים בעסק עובדים לא מתאימים –

 

מכיר את המצב הזה שיש לך עובד בעסק שהוא לא בדיוק "זה", שלא עושה את העבודה שלא כמו שצריך, אבל אין לך חשק, זמן או סבלנות להתחיל שוב את תהליך הגיוס? אתה אומר לעצמך – "מה, אני אפטר אותו עכשיו? ועוד פעם לחפש מישהו? וגם ככה זה קשה למצוא עובדים טובים…"

ואז אתה מתפשר.

ויש לך גלגל עקום, שנוסע עקום, אבל היי, לפחות הוא נוסע, לא? אז זהו שלא.

 

אולי אתה מתלונן על העובד הזה, ואז זה נותן לך איזו תחושה של הקלה רגעית, אבל בסופו של דבר זו פשרה. ולפשרות כאלו יש מחיר. זוכר את הסעיף הראשון שבו דיברנו על לשלם את המחיר? אז זה בדיוק זה. והרבה פעמים אתה לא רואה כמה כסף אתה מפסיד בעסק, בכך שאתה מחזיק עובד כזה.

 

איך לגייס את העובד המתאים ולשלב אותו בעסק

 

עד כאן הבנו, שהבעיה היא לא שאין עובדים טובים. ברוב הפעמים היא בכלל לא בעובדים עצמם. הבעיה בעיקר נובעת מכך שבעלי עסקים לא מגייסים את העובדים המתאימים. אז עכשיו אני אדבר על איך כן נכון לעשות את זה, ואפרק לך את זה לשלושה שלבים מאוד פשוטים:

 

1. לשבת ולרשום מה אני באמת צריך מהעובד – ממש לשבת מול דף או מול מחשב, ולרשום לך את כל האפיונים והיכולות שאתה צריך מהעובד שאתה רוצה לגייס. הנקודה העיקרית בשלב הזה, היא שכאשר אתה יושב ורושם את כל זה, תעשה את זה כאילו אין לך מגבלה של כסף. הסיבה לכך היא, שהרבה פעמים בעלי עסקים כבר עושים בראש את הפשרה באופן אוטומטי, מתוך המחשבה על כמה זה יעלה להם, ואז לא מפרטים לעצמם עד הסוף את הצרכים האמתיים של העסק. לכן מאוד חשוב בשלב הזה שתהיה כנה, ותרשום את כל מה שאתה באמת צריך. אחרי שיהיה לך את הכל פרוש מול העיניים, אתה כבר תדע מאיפה נכון לצמצם במידת הצורך.

עוד נקודה חשובה בשלב הזה, היא שאם אין לך מספיק מידע על מה אתה צריך, תשאל מישהו מקצועי שיכול לעזור לך. למשל – כשאתה מגייס מנהלת חשבונות לעסק – ברוב המקרים אין לך באמת את הידע לדעת מה אתה בדיוק צריך ממנה ולבחון את היכולות המקצועיות שלה, כי אתה פשוט לא מבין בזה. במקרה הזהן צריך לפנות לרואה החשבון, שמבין בתחום, ולערב אותו בתהליך הגיוס של מנהלת חשבונות לעסק.

 

2. לפנות לחברת כוח אדם – אחרי שרשמת לך הכל, התייעצת והבנת בדיוק מה אתה צריך, אתה יכול לנסות לגייס את העובד דרך פייסבוק או דרך חברים, אך הפתרון הכי קל, מקצועי ונכון, הוא לפנות לחברת כוח אדם. זה אמנם עולה כסף, אבל כך המשימה עוברת אליהם, והם אלה שצריכים ללכת עם רשימת המאפיינים שלך ולחפש לך עובד מתאים, אחרת הם לא יקבלו כסף. היתרון של התהליך הזה הוא שנחסך לך זמן וכאב ראש, וזה מבטיח שמי שכבר מגיע אליך לראיון עבודה, זה רק מישהו שמתאים לדרישות שלך.

3. להקדיש לזה את התקציב שבאמת נדרש – ברגע שהבנת איזה עובד אתה באמת צריך, חשוב להבין כמה עולה העובד הזה, ולוודא שיש לך את הכסף בשביל לשלב אותו בעסק. גם אם זה אומר לפנות עבור כך תקציב, או במקרה אחר לגייס בשביל זה כסף. זכור מה שהזכרנו בחלק הראשון של המאמר – מה שבזול, בסוף עולה ביוקר. זה לא אומר שצריך להוציא על זה כסף בלי לחשוב, אבל חשוב להבין מתוך בדיקה אמתית ובקרה, כמה עובד טוב ומתאים באמת שווה לך לעסק, ולהשקיע את הסכום הזה.

אחרי שהגענו למצב שגייסנו את העובד שמתאים לנו, עכשיו אנחנו צריכים להעביר אותו הכשרה, לבנות לו תכנית עבודה, להסביר לו מה מצפים ממנו, ולתת לו את כל הכלים להצליח:

 

הכשרה – חשוב שנלווה את העובד, נסביר לו ונשקיע בו זמן, ולא רק נזרוק לו משימות ונצפה שהוא יעשה אותן. תהליך ההכשרה יכול לקחת קצת זמן, אבל אם נשקיע בזה כמו שצריך, זה ישתלם לנו בהמשך הדרך, בכך שיהיה לנו עובד שיודע בדיוק את העבודה, שאפשר לסמוך עליו, והוא גורם שתומך בהצלחה של העסק. בתוך התהליך הזה גם יכול להיות מצב שבו נגלה שהעובד לא מתאים לנו. עדיף לגלות את זה כמה שיותר מהר ולהיפרד כידידים. אם באמת השקענו בעובד את הזמן, נתנו לו משימות ראליות, ופרסנו לו תכנית עבודה, ואנחנו רואים שהוא לא עומד בזה, כדאי לחתוך מהר. זה הכי זול לנו. מה גם, שאם גייסנו דרך חברת כוח אדם, כמעט תמיד יש להם אחריות על העובדים, וזה אומר בד"כ שתוך שלושה חודשים, הם צריכים לגייס לנו עובד אחר, כך שאין סיבה שנתפשר על עובד שלא מיטיב עם העסק שלנו.

 

תכנית עבודה – עוד גורם שמאוד חשוב גם לנו וגם לעובד. בתכנית עבודה המטרה היא לרשום בדיוק מה הפעולות שאנחנו מצפים שהעובד יעשה, ומה התוצאות שהוא אמור להביא. מן הסתם, לא תמיד נצליח לדייק מראש בתכנית הזאת, לכן חשוב מאוד לבצע בקרה וללוות אותו. לדוגמא – אם ציפינו מאיש מכירות להביא 10 עסקאות בחודש הראשון והוא הביא רק אחת – יש בעיה כלשהי. או שהוא לא מתאים, או שהיעדים לא היו נכונים, או שהליווי שהוא קיבל מאיתנו לא היה מספיק טוב. חשוב שנזהה איפה הבעיה, כדי שנדע באילו צעדים לנקוט על מנת לתקן.

 

אני יודע שעבור בעלי עסקים רבים הנושא הזה יכול להיות קצת מרתיע, אבל אני באמת רוצה לתת לך כאן זריקת עידוד, ולהבטיח לך שאם תלך לפי השלבים והנקודות שנתתי,

התהליך החשוב הזה יהיה עבורך הרבה יותר פשוט, והרבה יותר יעיל.

ושוב אני אומר, אל תתפשר על העובדים של העסק שלך.

עובדים טובים הם כמו חמצן. הם מה שיאפשר לך לפנות זמן לעשות פעולות נוספות שצריך,

והם מה שיעזור לך להתקדם, להגדיל את העסק ולהרוויח יותר.

 

ותסתכל על הצד החיובי –

אחרי שכבר תבנה את כל התהליך הזה, בפעם הבאה שתצטרך להחליף עובד, או להכניס עובד לתפקיד חדש, לא תצטרך להשקיע כל כך הרבה זמן ואנרגיה. זה יהיה בשבילך ממש קלי-קלות.

מי יודע, אולי אפילו תהנה מזה…:)

 

רוצה לדעת איך לקלוט עובדים בצורה מדויקת וקלה, ולהימנע מטעויות?

אשמח ללוות אותך לאורך כל השלבים האלה.

נוכל לעשות אותם יחד, יד ביד, ולהביא אותך ואת העסק שלך בדיוק למקום שאתה רוצה להיות בו.

 

לפרטים נוספים על פגישת ייעוץ אישית איתי לחץ כאן

 

 שלך,

רותם.

< לפוסטים נוספים
X
אקסל במתנה

תזרים המזומנים משיטת רותם זילברמן להורדה ללא תשלום

לחץ כאן להורדה