גיוס המונים באמצעות מניות – והפלטפורמות שמאפשרות זאת

גיוס המונים

גיוס משקיעים הוא האתגר הגדול ביותר של לא מעט עסקים, בעיקר בסדר גודל קטן עד בינוני. הגורמים הכלכליים הרשמיים בישראל מודעים לכך, ולכן לא מפתיעה העובדה שהם החליטו להעביר בסוף השנה הקודמת את "החוק לקידום השקעות בחברות הפועלות בתחומי הטכנולוגיה בעילית (היי טק)".

בקצרה, באמצעות החוק יכולים סטארט-אפים או עסקים קטנים – והגבולות ביניהם הופכים למטושטשים מאד בעקבות החוק – לגייס כסף מכמות בלתי מוגבלת של משקיעים, עד לגובה של שלושה מיליון ש"ח. בתמורה לכך, המשקיעים יקבלו מניות בעסק מבלי שיש צורך בתשקיף ובפעולות מורכבות אחרות. החוק נועד להחליף את המצב הקודם בו היה ניתן להציע מניות עד ל-35 משקיעים בסך הכול, מה שהקשה הן על החברות והן על המשקיעים. בעקבות החוק מתאפשרת השקעה של משקיעים בסדר גודל קטן עד בינוני בחברות, מה שהיה מורכב עד בלתי אפשרי בעבר.

על משמעות החוק ואופן היישום שלו

החוק החדש בהחלט עשוי לשנות את חוקי המשחק בזירה הכלכלית. הוא מקל כאמור על התהליך, כאשר כל שדרוש הוא רכז/גורם מתווך שיבצע את התיווך ההכרחי בין העסקים למשקיעים ויבטיח שכל התהליך ייעשה על פי הספר. כדי להיערך לשינוי קמו לאחרונה או נמצאות בהליכי פיתוח מספר פלטפורמות שאמורות להיות משמעותיות בשדה המשחק בעת הקרובה.

המיזם הראשון עונה לשם ExitValley ומיועד לסטארט-אפים, לחברות ולעסקים קטנים בתחומים שונים. הפלטפורמה עדיין פועלת על פי התקנות הקודמות, עם הגבלת מספר המשקיעים ל-35 בלבד, וזאת מכיוון שהרשות לניירות ערך צריכה לבצע התקנות מיוחדות וועדת הכספים צריכה לאשר את החוק. בשנה האחרונה נעזרו בגיוס ההון של פלטפורמת אקזיט ואלי מיזמים שונים, ביניהם CodiPark לתשלום בחניונים (230,000 דולר), Babysitting למציאת בייביסיטרים/ות עבור הורים (130,000 דולר) וכן אקזיט ואלי עצמה, שגייסה באמצעות הפלטפורמה שהיא עצמה פיתחה 350,000 דולר.

הפלטפורמה השנייה עונה לשם פיפלביז, כשמפתחיה מכריזים כבר בנקודת ההתחלה שהיא מיועדת לעסקים מכל סוג, הן כאלה שנמצאים בשלבי הקמה והן עסקים קיימים שרוצים להשתדרג. ההנחה היא שגיוס המשקיעים בדרך זו עשוי להיות פשוט ומשתלם יותר מאשר גיוס אשראי באפיקים המקובלים, למשל דרך הבנקים. בפיפלביז טוענים שעד כה פנו אליהם כמה מאות עסקים, כאשר נכון לנקודת הזמן הנוכחית נמצאת הפלטפורמה בשלב המיון, שלאחריו יחל הליך הגיוס של הכספים. המפתחים מדגישים כי המטרה שלהם היא לפנות בעיקר לעסקים בעלי מודל רווחי של ממש, כלומר, עסקים שזקוקים לכספים באמת ובתמים במטרה לפתח מוצר או להעניק שירות.

המיזם השלישי הוא Fundit, שנכנס לתמונה לפני מספר חודשים. המיזם, שאחראי לו אתר Headstart לגיוס המונים, נצא בשלביו הראשונים – יצירת קשר בין העסקים והמשקיעים. לא ברור עדיין מה יקרה וכיצד, אך אין ספק שהמיזם הזה מעורר אף הוא ציפיות גבוהות.

שאלות שמעלות הפלטפורמות

אין ספק כי השינוי שתואר כאן יכול להיות חיובי ולהשפיע לטובה על גורמים רבים בזירה הכלכלית. אולם, ברור כבר עכשיו שהוא מעלה מספר שאלות. לא ברור באיזה אופן העסקים הקטנים, למשל, יוכלו לדווח למשקיעים ולהתנהל בהוגנות כלפיהם. מפתחי הפלטפורמות מדגישים כי הם ידאגו להצבת תנאים ספציפיים, שייכנסו להסכם עליו חותמים שני הצדדים, וזאת בנוסף לתקנות הדיווח שמגדיר החוק. כך, לדוגמא, העסק יצטרך להגיש דו"חות רבעוניים מדי שנה, דו"חות שצריכים לעבור בקרה של רואה חשבון.

באשר לסוגיית התמורה עבור המשקיעים, ברור שכל מקרה צריך להישקל לגופו. המודל המוצע באחת הפלטפורמות הוא תשלום של דיווידנדים למשקיעים מרווחי העסק או לחלופין קנייה של מניות המשקיעים, בהתאם להערכות שווי התלויות בתזרים המזומנים של העסק. כדי למנוע מצבים בהם מתחרי העסק הישירים "ישקיעו" בו, או לחלופין יעשו זאת גורמים מפוקפקים, יתבצע הליך סינון וחסימה מקיף.

 

< לפוסטים נוספים
X
אקסל במתנה

תזרים המזומנים משיטת רותם זילברמן להורדה ללא תשלום

לחץ כאן להורדה