טעויות נפוצות בניהול עסקים קטנים והדרכים להימנע מהן

ייעוץ פיננסי לעסקים

ניהול עסק קטן הוא לרוב משימה קשה ומאתגרת הרבה יותר ממה שנראה מהצד. בעוד ניווט עסק קטן במים הסוערים של פעילות עסקית בשוק תחרותי מתגלה כמשימה מלאת אתגרים וסכנות שונות, ישנן טעויות בסיסיות רבות אשר חוזרות על עצמן במקרים רבים.

טעויות אלו אינן מעידות בהכרח על רשלנות או חוסר תשומת לב – עולם הניהול, במיוחד בכל הנוגע לעסקים קטנים הנמצאים בתחילת דרכם, הוא עולם סבוך ומלא בדילמות ומצבים בהם קונפליקטים מסוימים הם בלתי נמנעים.

כיצד בכל זאת ניתן לשפר את היכולת לנהל עסק קטן בצורה יעילה ונבונה אשר תבטיח סיכויים מרביים לכך שהעסק ישרוד ויצמח? בתור התחלה, כדאי ללמוד מטעויות נפוצות של אחרים – מהן טעויות אלו, ממה הן נובעות וכיצד נוכל להימנע מהם במסגרת ניהול העסק שלנו?

 

מעט לקוחות גדולים מדי

נתחיל עם אחת הטעויות המתבקשות והמובנות ביותר – בתור עסק קטן השגתם חוזה רחב היקף עם לקוח אחד גדול, אתם קופצים על המציאה ועכשיו מרבית הפעילות העסקית של העסק (ובמקרים רבים אף כולה) מתבססת על אותו לקוח. זהו מצב מסוכן עבור עסקים קטנים – לקוח אחד גדול יכול לגבות פעמים רבות עלויות תפעול גבוהות, ובמקרה בו הלקוח עוזב העסק עלול לקרוס לחלוטין.

הדרך העיקרית להימנע ממצב זה היא באמצעות תכנון כלכלי נכון – יש לשאוף להשיג לפחות כמה לקוחות שונים, ולתת עדיפות למספר לקוחות בינוניים על פני לקוח אחד גדול. בשלבים הראשונים של העסק עדיף לא לקחת חוזה שמעט גדול עליכם, ואם יש ספק עדיף לנהוג באיפוק ולנסות לתת לעסק לצבור מעט תנופה וכמה לקוחות שונים בטרם קופצים למים העמוקים

 

לא להתבייש לקבל ייעוץ פיננסי מאנשי מקצוע

אחד המכשולים הגדולים ביותר של מנהלים בעסקים קטנים הוא מראית העין כי ניהול העסק היא משימה פשוטה וקלה לביצוע. ברגע שמכירים במורכבות העניין, גם בעסקים הקטנים וה"פשוטים" ביותר, כבר עשינו הרבה בדרך להימנע מטעויות קשות ומצבים בעייתיים.

עבודה צמודה עם יועץ פיננסי מקצועי מביאה בפועל להצלחה לאורך זמן, עבור עסקים קטנים רבים אשר לולא אותו סיוע לא היו שורדים את שנת הפעילות הראשונה. לכן, אחד הצעדים הנבונים מצידו של מנהל עסק קטן הוא להכיר בכך שאין שום פסול בקבלת סיוע, ולעבוד עם יועץ פיננסי מקצועי. אנשי מקצוע אלו יכולים לסייע לכם להכווין את העסק בתקופת אי הוודאות של החודשים והשנים הראשונות לפעילותו, ולסייע לכם לבנות וליישם תוכנית ארוכת טווח עבור העסק

 

חוסר הקפדה על תזרים מזומנים

בעוד כל מי שנכנס לעולם הניהול והעסקים מכיר את המושג "תזרים מזומנים", בעלי עסקים קטנים רבים נוטים להזניח את ניהול התזרים ולא לייחס לו את החשיבות הראויה בחודשים הראשונים לפעילות העסק. במקרים רבים הם לא עושים זאת מתוך זלזול או רשלנות – פשוט יש להם המון דברים אחרים על הראש, והתזרים נדחק לשוליים.

קשה להדגיש עד כמה חשוב ניהול נכון של תזרים מזומנים, גם ובמיוחד עבור עסקים קטנים בתחילת דרכם. תכנון וניהול של תזרים מזומנים לפחות כמה חודשים קדימה מבטיח כי העסק לא ייכנס לפינות אליהן עדיף שלא ייכנס, ויאפשר לכם להימנע מנטילת הלוואות בתנאים גרועים, כפי שקורה לעסקים קטנים רבים הנקלעים לחור בתזרים. תכנון והקפדה על ניהול תזרים מזומנים החל מהיום הראשון לפעילות העסק מעניק לו יציבות ובסיס טוב להתפתח, ונותן למנהלים שקט מבורך. גם כאן, במידה ואינכם רואים את הצורך בהקפדה על תכנון וניהול תזרים מזומנים או שאינכם מצליחים לתכנן או להיצמד לתזרים שתכננתם, מומלץ לעבוד עם יועץ כלכלי המתמחה גם בנושא התזרים

 

נמהרות ופזיזות יתר

הביטוי "החיפזון מן השטן" רלוונטי במיוחד בעולם העסקים הקטנים והחדשים. יזמים ומנהלי עסקים חדשים רבים כל כך נלהבים מהרעיון שעומד בבסיס העסק שלהם, עד שהם רצים מהר מדי לשוק ומנסים להתחיל לגלגל את המכירות. במקרים רבים המוצר עדיין אינו ברמת גימור מספקת, האסטרטגיה השיווקית אינה מגובשת דיו וכו'. התוצאה המתקבלת אינה סתם עיכוב במכירות, אלא נזק ממשי ממנו קשה להתאושש לאחר מכן – הנזק התדמיתי עלול לפגוע בעסק בהמשך הדרך, לקוחות גדולים עלולים לוותר ולא לחזור וכד'.

על מנת שלא להיכנס למצבים כאלו יש לפעול במלוא הסבלנות ולדאוג לגבש כהלכה את כל האלמנטים הבסיסיים הנחוצים לפני שמבצעים מהלך שיווקי או עסקי גדול. מומלץ להגדיר כבר בשלב הראשון להקמת העסק פרמטרים ברורים – מהם המאפיינים הספציפיים שאנחנו מעוניינים שיהיו זמינים במוצר/שירות שאנו מוכרים? מהי התכנית השיווקית ארוכת הטווח שלנו? מהו הקצב בו אנו צופים להגדיל את מצבת הלקוחות ונפח המכירות והאם אנחנו ערוכים לעמוד בגידול זה?  את ההתקדמות והצמיחה של העסק יש להתאים לתשובות של השאלות הללו, כפי שאנחנו בוחנים אותן כל הזמן מחדש

 

 

 

חוסר מתן תשומת לב מספקת לצד התפעול

מנהלי עסקים קטנים רבים נוטים להתמקד בצדדים הניהוליים, ולהזניח את הצד התפעולי. על כל מנהל לזכור, במיוחד בתחילת דרכו של העסק אך גם בשלבים מתקדמים יותר, כי בעיות תפעול קטנות עלולות לגרום לנזקים כבדים – עיכובים במשלוח ללקוחות, הצעות מחיר שלא נשלחו בזמן, לקוחות אשר לא קיבלו בדיוק את מה שהובטח להם ועוד – כל אלו הן בעיות תפעוליות קטנות, בעלות פוטנציאל לגרום לנזק עצום. במקרה זה, הדרך להימנע מבעיות אלו היא להעניק משקל רב יותר לפן התפעולי, בין אם אתם עושים זאת בעצמכם או ממנים מישהו שאתם סומכים עליו לפקח על צד התפעול, תוך שאתם מבקרים את הפעילות בצורה שוטפת

 

פחד מהאצלת סמכויות

אחד הדברים הקשים ביותר בניהול עסק הוא לשחרר מהאחריות ולתת לאנשים אחרים לקחת פיקוד על חלקים מסוימים בעסק. בפועל, סביר להניח שלא תוכלו לקדם את העסק או אפילו להשאירו בחיים, ללא חלוקה בנטל הניהול והאצלת סמכויות. ככל שתפנימו את העובדה הזו בשלב מוקדם יותר, כך ייטב לכם ולעסק. לכן, כדאי להתחיל ולהעסיק אנשים עליהם אתם סומכים במידה מספקת על מנת להפקיד בידיהם חלק מהסמכויות בניהול העסק

 

לסיכום, ישנן טעויות נפוצות רבות אותן מבצע אחוז ניכר מבעלי ומנהלי העסקים הקטנים. זה בסדר גמור לבצע טעויות, אך אם אתם רוצים סיכויי הצלחה גבוהים לעסק שלכם, כדאי להתחיל מללמוד את הטעויות הנפוצות של האחרים, ולנסות להימנע מהן ככל הניתן.

< לפוסטים נוספים
X
אקסל במתנה

תזרים המזומנים משיטת רותם זילברמן להורדה ללא תשלום

לחץ כאן להורדה