ניהול פיננסי נכון לעסק: מדוע לא ניתן לוותר עליו?

ניהול פיננסי לעסקים

מנהלים עסק בסדר גודל קטן עד בינוני (עד 50 עובדים)? אתם ממש לא לבד, שעה שהסטטיסטיקה מראה ש- 99 מתוך 100 עסקים בישראל עונים על ההגדרה הזו בדיוק.

מה שחשוב להדגיש הוא שההתנהלות הכלכלית של עסקים אלה היא הכול חוץ מפשוטה, כאשר רבים מהם ניצבים בפני קושי הישרדותי של ממש.

ממה הדבר נובע? ובכן, כפי שיסביר בוודאי כל יועץ פיננסי, גורם מרכזי בכל קנה מידה הוא פער שלילי, לעיתים גדול במיוחד, בהון החוזר. המאמר הבא מציע מספר דגשים לשיפור המצב, ועקב כך ליצירת תזרים מזומנים חיוביים, וזאת בהתייחס למספר קטגוריות עיקריות.

אבחון תזרים מזומנים לעסק

הצעד החשוב הראשון שצריך לבצע בעל עסק הוא לבחון את מצב תזרים המזומנים שלו, וזאת בהתחשב במספר שאלות עיקריות. בין השאר, יש לבחון האם המצב הנוכחי של תזרים המזומנים מעניק לבעלי העסק את האפשרוית להחליט לגבי סוגיות פיננסיות באופן שקול, להתנהל על פי הספר מול מוסדות וגורמים פיננסיים (בנקים, מקורות מימון וכן הלאה), וכמובן – להיות בשליטה מלאה בכל הקשור למצב הכלכלי שלו בכל רגע נתון.

למידע נוסף אודות תזרים מזומנים לחץ כאן

חשיבותו של הון חוזר

בעל העסק, בהמשך לסעיף הקודם, חייב לבצע חישוב של ההון החוזר, ולו מכיוון שצעד זה יסייע לו ללמוד על צרכי העסק בנקודת זמן מוגדרת. הבחינה הזו, שצריכה להתבצע לאחר סקירת מצב העסק הנוכחי (או אפילו כדאיות ההקמה שלו, במקרה של עסק שעתיד לקום), תעניק לבעליו את האפשרות לנהל את ההון החוזר בצורה מיטבית. חשוב להתבסס על תכנית עסקית אשר היעדים שלה הגיוניים.

ניהול ומעקב לכל אורך הדרך

השלב הבא הוא ביסוס התשתית הראויה לניהול כלכלי ראוי של העסק בשגרה, כמו גם מעקב אחר תזרים המזומנים – וזאת תוך רצון ברור להגדיל את הכנסות העסק ולצמצם את הוצאותיו. את המעקב ניתן ורצוי לבצע באמצעות תוכנה ייעודית, או לכל הפחות מסמך מסודר, כאשר התכנון צריך לקחת בחשבון מועדים "מיוחדים" החלים מדי חודש בחודשו: מועדי התשלום לעובדים או לספקים, מועדי ההחזר של הלוואות שנלקחו על ידי אנשי העסק בעבר וכן הלאה. על אותו עיקרון, יש להכניס לתוך המשוואה צ'קים דחויים ופריסה של תשלומים בכרטיסי אשראי.

יישום המדיניות בפועל

לאחר שמתוכננת המדיניות ונוצרת התשתית המתאימה, יש להתחיל לבצע זאת הלכה למעשה. חלק זה, אשר מטבע הדברים נוטה להיות החשוב מכולם, צריך לכלול מדיניות חד משמעית, המוגדרת על הכתב ומיושמת בפועל, למשל בכל הנוגע למדיניות התשלום בה נוקט אותו עסק. בשלב הזה, יש לחשוב כבר על צעדים הננקטים כאשר ישנו איחור בתשלומים מצד הלקוחות, כאשר על אותו נשימה יש לנהל מעקב על ניסיונות הגבייה של תשלומים המתעכבים להם, מסיבה זו או אחרת. את הקבלות, כמובן, יש לשלוח לגורמים הרלוונטיים רק כאשר המוצר נמכר, או לחילופין כשהשירות בגינו ניתן התשלום מבוצע.

המדיניות של בעל העסק צריכה לכלול בתוכה נחישות ועקביות: החל מהשיחה עם האדם או הגורם החייב בכספים ועד לנקיטה של צעדי גבייה אלה או אחרים. הכול, כמובן, צריך להתנהל תוך רישום מסודר של כל פעולה, תהא צורת הרישום אשר תהא.

המלצה מועילה: להיעזר בשירותי יועץ כלכלי

מכל הכתוב לעיל, ניתן לראות כי באמצעות התנהלות מושכלת של העסק, מבחינה פיננסית, ניתן לשפר את מאזניו ובכך גם להגדיל את סיכויי ההישרדות שלו – וזאת על אף שלמשוואה נכנסים, בלא מעט מקרים, משתנים שאינם בשליטתם של אנשי העסק (נניח, תהליכים ברמה הגלובאלית או מדיניות החברות המתחרות בתחום מסוים). ניתן בהחלט לשקול פניה לשירותיו של יועץ כלכלי פיננסי לקבלת ההדרכה הראשונית, כמו גם ליווי לכל אורך הדרך.

פרטים נוספים אודות ניהול פיננסי כנסו לכאן, או התקשרו אלי לטלפון 054-2320077.

< לפוסטים נוספים
X
אקסל במתנה

תזרים המזומנים משיטת רותם זילברמן להורדה ללא תשלום

לחץ כאן להורדה