טיפים לשיפור תזרים המזומנים של העסק

תזרים מזומנים

דומה כי אין צורך להכביר מילים על הצורך של ניהול תזרים מזומנים מושכל בכל עסק, בלי קשר לגודלו או לתחום הפעילות שלו. הבעיה היא שבלא מעט מקרים, מתברר כי כוונות לחוד ומציאות לחוד:

סיבות דוגמת הסתכלות לא נכונה על עתיד העסק או מתן תשומת לב שאינה מספקת לתזרים המזומנים מביאה לכך שהוא הופך להיות הכול חוץ מאידיאלי. הנה כל מה שחשוב לדעת עליו ועל הדרכים באמצעותן ניתן לשפרו.

על תזרים מזומנים לעסק

תזרים המזומנים של העסק, ברמה הכללית מאד, הוא המהות האמיתית של כל הפעולות העסקיות המרכיבות אותו. למעשה, המדובר הוא בחיבור של כל הפעולות הכספיות שנעשות בעסק – הן לזכות והן לחובה, הן המוצלחות והן אלה שפוגעות בו – לכדי ביטוי ממשי אחד. בצד התקבולים, ניתן למנות את אפיקי המימון של העסק, לרבות בנקים, ספקים, חברות מימון או תקבולים הניתנים על ידי הלקוחות עבור מוצר או שירות מסוים. מנגד, נכנסות לתוך המשוואה תשלומי העסק, לרבות משכורות, תשלומים שוטפים, רכישות המתבצעות על ידו וכן הלאה. השאיפה של העסק, מיותר לציין, היא לתזרים מזומנים חיובי ככל הניתן, שיאפשר לו להתנהל בצורה מיטבית ואף לחשוב על התרחבות וצמיחה. מנגד, תזרים שלילי פוגע בעסק בצורה כה ניכרת עד שהוא עלול להביא לכניסה שלו לבור כלכלי ממנו לא ניתן לצאת.

את תזרים המזומנים של העסק חשוב לנהל היטב עקב לא מעט סיבות. ראשית, המדובר הוא על כלי תכנון ובקרה מהשורה הראשונה, המאפשר לאנשי העסק לקבל החלטות אלה או אחרות. ניהול מושכל מאפשר, בהמשך לכך, להציג את מצב העסק בפני כל אחד מהגורמים שעשויים לבקש זאת, דוגמת בנקים או משקיעים אפשריים, כפי שנראה בהמשך.

כך מנהלים נכון תזרים מזומנים

ניהול נכון של תזרים מזומנים לעסק, חשוב להדגיש בנקודה הזו, אינו דבר פשוט כלל וכלל. הדבר מצריך מספר כישורים חיוניים, לרבות הבנה בסיסית בניהול ספרי חשבונות, שימוש בתוכנות מחשב שונות, יכולת עבודה באינטרנט, הכרת שדה המשחק (הענף בו פועל העסק), הבנת מבנה הפעילות הכלכלית של העסק, יכולת תקשורת בן אישית ראויה עם ספקים או לקוחות וכיוצא בזה. במקרים מסוימים בעל העסק מצויד מראש בכישורים אלה, או לחילופין "רוכש" אותם לעצמו עם השנים. מנגד, אפשרות קבלת הסיוע מאיש מקצוע הבקיא בתחום קיימת גם קיימת תמיד.

מבחינה מעשית, על ניהול תזרים המזומנים של העסק להיבנות באופן מודולארי, כאשר הוא כולל בתוכו את ההכנסות וההוצאות של העסק. לגבי כל אחד מאלה, רצוי לבצע תחילה את החישובים באופן נפרד: למשל, סוגים שונים של לקוחות בעלי תנאי תשלום שונים (לקוח ציבורי מול לקוח פרטי), או חלוקה של ההוצאות להוצאות שוטפות, הוצאות עבור פרוייקטים ספציפיים או אפילו סוג התשלום. על כל פנים, לאחר מכן חשוב לאחד את הנתונים לכדי שני מספרים, המבטאים את מאזני ההכנסות וההוצאות של העסק. את המספרים האלה, המהווים למעשה תזרים המזומנים שלו, יש למקם על ציר זמן: תחילה באופן יומיומי ולאחר מכן בתקופות של שבוע, חודש או שנה (בהתאם לסוג ולהיקף הפעילות של העסק). את התזרים חשוב לעדכן באופן תדיר, בהתאם לתקופות מוגדרות מראש או לחילופין לאחר שינויים משמועתיים במאזן.

עקב העובדה שניהול תזרים מזומנים כולל בתוכו תמיד מידה לא מבוטלת של אי ודאות, חשוב לנהל אותו תוך הגדרת מקדמי שמרנות, כלומר, התייחסות לאפשרויות של תרחישים שליליים שונים. כאשר מתבוננים מראש על מצבים אפשריים, דוגמת איחור במתן התשלום מצד הלקוחות, ניתן להתמודד איתם באופן פשוט יותר.

הצגת תזרים מזומנים לעסק

כפי שנרמז מעלה, תזרים המזומנים של העסק דורש שיתוף במקרים לא מבוטלים. תחילה, יהיה זה הבנק, כאשר מטרת השיתוף שלו היא למנוע אי הבנות בהתנהלות מולו. כאשר משתפים את המוסד הפיננסי בתזרים ניתן לרכוש את האמון שלו, מה שעשוי להביא לכך שהבנק יספר פתרונות איכותיים בעת הצורך, כולל במצבים של משבר כלכלי שחווה העסק. בעת הצגתו של התזרים חשוב שלא להסתיר דבר, בוודאי שלא את הנקודות החלשות, כאשר גם כאן ניתן להתבונן יחד עם אנשי הבנק על התרחישים החיוביים פחות.

מנגד, כאשר מציגים את התזרימים בפני משקיעים או שותפים פוטנציאליים, ההצגה צריכה להתמקד לא רק במצב העסק הנוכחי – אלא גם בתמורות החיוביות שעשויות להיגרם עקב הסיוע שלהם. גם כאן, חשוב לשלב את אלה עם שקיפות מלאה.

לחצו כאן למידע נוסף אודות תזרים מזומנים

לייעוץ כלכלי התקשרו לטלפון 054-2320077 או צרו קשר באמצעות האתר.

 

 

< לפוסטים נוספים
X
אקסל במתנה

תזרים המזומנים משיטת רותם זילברמן להורדה ללא תשלום

לחץ כאן להורדה